Infinity Project | Takaisinheitto: 2015-2016

01.05.2025

Ikuisuusprojekti sai alkunsa vuonna 2014, kun laitteiden tekniset ratkaisut alkoivat syvemmin kiinnostaa. Siitä lähtien alan tietoutta on ammennettu eri lähteistä niin paljon kuin vuorokaudessa on tunteja riittänyt.

Matkan varrella on tutkittu liikkuvien laitteiden toimintaa eri näkövinkkeleistä, mutta lähes kokoajan taustalla on pyörinyt drifting, lajin ja tekniikan monimuotoisuuden vuoksi.
Esitellään seuraavaksi osa historian havinaa tehtyjen projektien merkeissä. 

2015

Vuosi 2015 meni dieselmoottoreiden kanssa, kun termi "superturbo" kasvoi tehokkaiden esikammiomoottoreiden keskuudessa. Päätettiin siis varustaa S124 korinen MB OM603 moottorilla ja liian isolla pakokaasuahtimella. Nopeasti huomattiin, että moottori ei syty millään, ja lääkettä päätettiin antaa 7 millisillä ruiskutuselementeillä. Vetoja vanhaan farkkukoriin tuli tuolla päivityksellä jopa liikaa, mutta edelleenkään syttyminen ei miellyttänyt. Moottorin kylkeen asennettiin lisäksi vakiotilavuuspumppu eli tutummin remmiahdin. 

Remmiahtimella moottorin luonne muuttui toivottuun suuntaan, mutta melko nopeasti todettiin, että dieselmoottoriin yli 3000rpm käyttöalueen saaminen vaatisi semmoisia ratkaisuja, jotka kävisi pitemmän päälle varsin epäedullisiksi monestakin eri suunnasta ajatellen. Päätettiin siis, että dieselmoottori ei nopeatempoiseen kilvanajoon sovellu, ja jatkettiin kipinäsytytteisten moottorien parissa.

2016

Vuonna 2016 rakennettiin MB W201 M102 turbo, moottorinohjaimena itse koottu MS1 v2.2. Moottorinohjaimessa ei liiemmin erikoisuuksia ollut, pelkästään apulaitteet ja anturit joilla moottori saatiin käyntiin ja kestämään reilun kilon ahtopaineita. Pyöräntuennasta muutettiin kääntö- ja ohjausvarsia driftingiä silmälläpitäen. 

Tällä autolla ajettiin radalla yksi talvi ja yksi kesä. Ajotunteja tuli sille ajalle paljon, ja hienoja muistoja sitäkin enemmän. Näiden ajojen päätteeksi moottori alkoi olla melko väsähtänyt ja korillekkin olisi pitänyt tehdä isoja korroosiokorjauksia. Kori päätettiin loppusijoittaa puristimeen ja moottorinohjain siirrettiin hyllyyn odottamaan seuraavaa uhria.

Jatketaan takaisinheittojen parissa myöhemmin.